loader

Parimad ja halvimad toidud laste hammaste tervise jaoks

Hammaste eest hoolitsemine pole oluline mitte ainult suu tervise, vaid ka sinu ja sinu lapse tervise jaoks üldiselt. Tõenäoliselt oled hoolikalt oma lapsele õpetanud hambahügieeni põhitõdesid – 2 korda päevas hammaste harjamine ja 1 kord päevas niiditamine. Kuid kas oled mõelnud, et tervete hammaste saladus võib peidus olla hoopis teie pere köögis? Toidul on nii laste kui täiskasvanute hammastele suur mõju – seega on toidulaual paremaid ja kehvemaid valikuid.

Parimad toidud hammaste tervisele

Õunad
Nagu öeldakse – üks õun päevas hoiab arsti eemale. See kehtib ka hammaste tervist silmas pidades. Krõmpsuvad kõrge kiudainesisaldusega puuviljad võivad hambakatu hammastelt ära nühkida. Boonusena on see puuvili täis vitamiine ja mineraale ning teeb sellest kerge suupiste.

Fluoriidiga vesi
Fluoriidiga joogivesi on lapse hammaste tervise jaoks oluline juba beebieast saadik. Peaaegu igas joogivees leidub fluoriidi, kuid mõned villitud sordid seda siiski ei sisalda. Selle kontrollimiseks on alati hea mõte see üle vaadata.

Munad
Munad on suurepärane kaltsiumi, valgu ja D-vitamiini allikas, mis on suuõõne tervise jaoks olulised mineraalid. D-vitamiin on vajalik kaltsiumi imendumiseks, mis ehitab ja hooldab tugevaid, terveid hambaid.

Piim, juust ja jogurt
Piim, juust ja jogurt on rikkad kaltsiumi, kaseiini ja fosfori poolest, mis kaitsevad hambaemaili. Piimatoodetes sisalduvad toitained võivad neutraliseerida osa bakterite toodetud happest.

Seller ja porgandid
Nii nagu õunad, sisaldavad ka need krõmpsuvad köögiviljad palju vett ja nõuavad palju närimist, mis puhastab hambapinda. Nendes köögiviljades sisalduv vesi ja kiudained tasakaalustavad suhkruid ja aitavad hambaid puhastada.

Brokoli ja roheliste lehtedega köögiviljad
Tänu kõrgele vitamiinide ja mineraalide sisaldusele võivad spargelkapsas ja rohelised lehtköögiviljad suuõõne tervisele palju kasu anda. Rohelistes lehtedes nagu spinat ja lehtkapsas leiduv foolhape aitab teadaolevalt parandada hammaste ja igemete tervist.

Pähklid ja seemned
Pähklid ja seemned on ka suurepärased suusõbralikud suupisted! Neis sisalduvad happed puhastavad hambaemaili ning suure kaltsiumi- ja fosforikogusega toidud, näiteks mandlid, maapähklid ja kašupähklid, saavad hambaid kaitsta, täiendades neid mineraalidega.

Toiduained, mis võivad põhjustada hammaste lagunemist ja hambaauke

Suhkrurikkad joogid
Pole saladus, et liiga palju suhkrut kahjustab sinu ja su lapse hammaste tervist ja võib põhjustada hambaauke. Bakterid toituvad hammastel olevast suhkrust muutes selle happeks, mis hävitab hambaemaili ja põhjustab lagunemist.

Kuigi gaseerimata spordijoogid võivad tunduda tervislikud võimalused, on need siiski hapud ja suhkrurikkad ning pidev tarbimine põhjustab hambaauke.

Tsitrusviljad ja mahlad
Tsitrusviljad on C-vitamiini ja toitainete allikad ning need on sulle mitmel viisil kasulikud. Eriti greip ja sidrun. Kuid nad on aga väga happelised ja võivad aja jooksul hambaemaili laguneda.

Mahlad, isegi need, mis väidavad, et on 100% puuviljamahlad, sisaldavad sageli palju suhkrut, mis võib põhjustada hammaste kahjustusi. Mahla asemel soovitatakse juua madala rasvasisaldusega piima ja veelgi parem – puhast vett.

Nätsked kommid
Suhkru söömine kahjustab hammaste tervist ja kommid on seda lausa täis. Eriti nätsu- ja karamellkommid kinnituvad pikaks ajaks hammaste külge, mis võib hambaemaili lahustada. Kõige rohkem kahjustavad hambaid nätsked, suhkrurikkad ja happelised kommid.

Paljud inimesed valivad tervisliku suupistena kuivatatud puuvilju, kuid paljud kuivatatud puuviljad on ka kleepuvad ja sisaldavad suhkrut. Kui lapsed söövad magusaid suupisteid, peaksid nad peale söömist hammaste pindade ja igemete puhastamiseks pesema ja loputama hambaid veega.

Krõpsud, leib ja pasta
Valgest jahust valmistatud tärklised on lihtsad süsivesikud. Need lagunevad kehas suhkruteks, mis võivad põhjustada hammaste lagunemist. Suupistena krõpsude söömine pole soovitatav mitte ainult seetõttu, et need ei anna toiteväärtust, vaid ka seetõttu, et neis sisalduv tärklis võib hammastele kinni jääda ja seega hambaemaili kahjustada.

Valge jahuga tehtud leiva ja pasta asemel vali täisteratooted.

Seleta lapsele tervislike hammaste ja igemete tähtsust. Vahetage lapse dieedis olevad halvad toidud välja hammaste sõbralike võimaluste vastu tervislike, pärlvalgete hammaste jaoks!